مفهوم UX
و تفاوت آن با UI چیست؟ تجربه احساس خوب یا بد ما از یک وب سایت میتواند
تعیین کننده استفاده یا عدم استفاده مجدد ما از آن شود. بدیهی است که
اهمیت این موضوع در فروش یک محصول یا افزایش مخاطبان به قدری است که به
عنوان ارائه دهنده یک سرویس، حتما باید به آن توجه داشت. برداشت کاربر از
جنبههای متفاوت یک سامانه، ایجادکننده خاطرهای است که از سرویس شما در
ذهن او نقش میبندد. در این مقاله میخواهیم به بررسی مفهوم UX و تفاوت
آن با UI بپردازیم. تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرشها و احساسات یک
کاربر درباره استفاده از محصول، سامانه یا سرویس خاص است و میتوان آن را
نگاه به عملکرد یک محصول، سامانه یا سرویس از دیدگاه مخاطب در نظر گرفت. با
توجه به این که برداشتهای فردی مخاطبان مد نظر قرار میگیرد، تجربه
کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است. بر اساس تعریف استاندارد بین المللی،
تجربه کاربری برداشتهای یک فرد و واکنشهایی که از استفاده یا انتظار
استفاده وی از یک محصول، سامانه یا سرویس ناشی میشود را شامل میشود.
تجربه کاربری تمام احساسات، باورها، اولویت ها، برداشت ها، واکنشهای جسمی و
روانی، رفتارها و دستاوردهای کاربران که پیش از استفاده، در زمان استفاده و
پس از استفاده رخ میدهد را مد نظر قرار میدهد.